Søg
Close this search box.
Picture of Christina

Christina

Doven korrekturlæser, passioneret medieforsker og digital designer

8 ting, jeg ville ønske jeg vidste, før jeg startede en netbutik

Følg os

8 ting, jeg ville ønske jeg vidste, før jeg startede en netbutik

 

Når vi spørger vores kunder, hvad de ville ønske, de havde vidst, før de startede netbutik, svarene er overraskende ens. Vi har sammensat en liste over de mest almindelige svar, så du, der lige har åbnet din første webshop, eller som drømmer om at komme i gang, ikke behøver at lave begynderfejl.

1. Pengene skal komme fra et eller andet sted

Penge ruller ind når du har startet den netbutik … eller hvad?

Men det tager lidt tid, før din netbutik gør en fortjeneste, og så er du nødt til at have en finansieringsplan. Lav et budget, hvor du anslår omkostningerne for at komme i gang og tænke over, hvordan du dækker dine daglige udgifter, før butikken bliver rentabel. Desuden skal du leve af noget selv. For eksempel kan det være en god idé at overveje, om du har brug for et andet job, der giver dig garanteret indkomst, før du har fået virksomheden går ordentligt.

2. Du skal vide, hvem din netbutiks kunder er – og hvad de har brug for

En netbutik ejere vi spurgte fortalte os, at tanken om at sælge hotelværelser online ikke helt vise sig den måde, de burde. Potentielle kunder var der, men mange af indkøbene aldrig sket, fordi den valgte e-handel platform ikke understøtter en betalingsløsning, hvor kunderne kunne betale med visitkort. Det er et eksempel på, hvor vigtigt det er at forstå, hvordan dine kunder ønsker at bruge dine produkter og tjenester. Det handler om at forsøge at gøre dig bekendt med kundernes behov hele vejen – selv detaljer som betalingen.

Valg af målgruppe kan føle begrænsende, når du ønsker at sælge så meget som muligt og nå ud til så mange mennesker som muligt, men det kan faktisk hjælpe dig med at fokusere. Når du ved, hvem du målretter mod, kan du også finde ud af, hvad de mener om dine produkter. Dette gør det nemmere at udvikle din online butik og gøre det mere tilgængeligt og attraktivt for den kundegruppe, du tror vil shoppe mest.

hvordan starter jeg en netbutik

3. Kunderne til din netbutik har brug for hjælp til at finde dig

– Ja, det er jeg ked af. Den online butik er live! Men… hvor er alle kunderne alligevel?

Ikke mange e-forhandlere siger, at de havde for mange kunder i online-butikken, da de startede. Tænk over, hvordan du kan fremme din butik og gennemgå dit budget – er der penge til reklame eller samarbejde, for eksempel? Her kan du læse om, hvad du kan gøre med et stramt budget.

4. Du har brug for flere forskellige systemer – og de bør kunne tale med hinanden

Måske var der en tid, hvor du gjorde det med en eller to forskellige systemer (og de to systemer var faktisk en flok ringbind og en fax maskine), men det er bare ikke, hvordan det ser ud i dag. Lagersystemer, regnskab, leverandører, e-handelsplatform, betalingsløsning, crm – sørg for, at alt, hvad der er muligt at oprette forbindelse, er forbundet. Ellers får du masser af manuelle job – og hvornår har du tid til at udvikle din onlinebutik?

5. Vælg en enkel og skalerbar webplatform til din netbutik

Det er spændende at starte en onlinebutik! Men det koster også nogle, og derfor er en fælles beslutning at starte forsigtigt. Med en enkel platform, der ikke kræver meget teknisk viden, kan du komme hurtigt i gang. Lyder det godt? For mange er det en klog beslutning, men hvis du ønsker at være i stand til at leve på din online butik, er det smart at tænke ikke kun på nutidens behov, når du vælger en platform – men også hvilke behov du vil have i et par år, når ordrerne vokser, og du skal være i stand til at integrere med forretningssystemer, lager og pluksystemer og måske endda sælge uden for Sverige. Læs mere om at vælge en e-handelsplatform her.

6. Brug data til at træffe smartere beslutninger

Vi tror ofte, at vi ved bedst for os selv, hvad der virker, og ikke i vores egen butik, men faktum er, at vi nogle gange ved forkert. Ser man på, hvordan besøgende rent faktisk bruger dit websted kan føre overraskende konklusioner. Det er ikke bare en e-forhandler, der bittert indrømmer, at de kunne have sparet penge ved at holde styr på, hvor besøgende kommer fra, og hvordan de opfører sig i butikken i stedet for at tage chancer med kampagner og “smart” funktioner og forbedringer på webstedet.

Sørg for, at du har adgang til dataene lige fra starten. Hvis du føler, at konverteringen er for lav, er det en smart idé at tage en ændring ad gangen, så du ved, hvad det afhænger af, om du pludselig forbedrer dine resultater. På denne måde kan du forbedre din butik trin for trin.

7. Brug tid på at finde de rigtige partnere

Ofte har vi fixer venner, der kan hjælpe med alt fra kodning til at skrive nyhedsbreve og levere varer, men nogle gange er det godt at spare lidt på venskaber. Selvfølgelig skal du drage fordel af alle de kontakter, du har, men sørg for at samarbejde med partnere, der kan hjælpe dig med ting, du ikke kan gøre på egen hånd – og bruge tid på at finde din vej.

Flere af de e-forhandlere, vi har bedt os om, fortæller os, at de har lært dyre lektioner, fordi de simpelthen ikke vidste, hvilke forventninger de ville sætte på deres partnere. For at finde de rigtige partnere skal du vide, hvad du vil, med samarbejdet, og hvilke resultater du forventer.

8. vær nysgerrig!

En person gav udtryk for, at “du dybest set ikke komme til at være bange for noget som helst”, fordi kører en online butik betyder, at du er nødt til at sætte dig ind i en hel masse ting, som du måske ikke se som dit område af ekspertise. Det betyder, at en af dine vigtigste aktiver vil være at turde og ønsker at lære. Så har du en god chance for succes!

 

Vil du have tip til opstart af webshop læs her, 

Del artikel:
Picture of Christina

Christina

Doven korrekturlæser, passioneret medieforsker og digital designer

Related Posts