Søg
Close this search box.
Picture of Haakon

Haakon

Islænder, nørd og digital designer. Vild med ny teknik og nye gadgets!

Hvad er et varemærke?

Følg os

Et varemærke er et navn, logo, eller slogan, som bruges til at adskille firmaer, produkter, ydelser og tjenester fra andre lignende virksomheder og konkurrenter. Varemærker bruges til ting så som markedsføring, for at skabe en identitet og en genkendelighed blandt forbrugerne og for at skille sig ud fra konkurrenterne. Et varemærke giver derfor kunden information om, hvor varen kommer fra.

Guide til iværksættere: Branding og varemærke – sådan fungerer det

I virksomhedernes verden, er der en masse snak om brand. Det vil blive bygget, styrket, udviklet, ændret og kommunikeret. Men hvad er et brand virkelig, hvordan kan du beskytte det, og hvordan bruger du det på den bedste måde?

Her vil jeg fortælle dig mere om intellektuel ejendomsret, og hvordan det kan hjælpe dig i din virksomhed. I dette indlæg vil vi fokusere på dette mærke og varemærke registrering.

Hvad er et varemærke/brand?

Et brand er noget, der adskiller din virksomhed eller dit produkt og adskiller det fra andre. Det kan være et logo (som Apples æble) eller et firmanavn i et bestemt design (som ICA). Men det kan også være en speciel lyd, design af en pakke eller et animeret logo. Læs mere om alle forskellige typer brands hos PRV.

Varemærket er således ikke det samme som firmanavnet. Du registrerer dit firmanavn hos det svenske selskabsregistreringskontor, og det er det, der bruges på officielle dokumenter som kontrakter, fakturaer og tilbud.

Mit firmanavn er DBIT, men det mærke, jeg arbejder med, er DBIT. Jeg kunne registrere dette logo som et varemærke.

En enkelt virksomhed kan også arbejde med flere forskellige mærker. Coca-Cola er et af verdens stærkeste mærker. Men Coca-Cola Company ejer også mærker som Fanta, Mer og Bonaqua.

Hvorfor er intellektuel ejendomsret og varemærke vigtig?

Vi ønsker flere iværksættere til at se og forstå værdien af deres immaterielle aktiver. Fordi du som iværksætter kan sidde på værdier, som du ikke ved, du har? Ved aktivt at udnytte dem kan du opbygge en bedre, mere stabil og økonomisk bæredygtig forretning!

Som iværksætter bruger du normalt en masse tid og energi på at opbygge et brand, som andre anerkender og stoler på. At komme ind i en tvist, hvor en anden bruger den samme farve, symbol, lydmærke eller andre egenskaber forbundet med varemærket kan være både tidskrævende og dyrt.

Forskellen mellem firmanavn og varemærke

Når du starter en virksomhed, uanset hvilket firmanavn du registrerer, kan du begynde at arbejde med et brand uden at rapportere det nogen steder.

Hvis du har en enkeltmandsvirksomhed, behøver du ikke at registrere et firmanavn, fordi en enkeltmandsvirksomhed ikke er en separat “juridisk enhed”. Du som en privat person og din virksomhed er stort set de samme ting.

Når du har en enkeltmandsvirksomhed, kan du registrere et firmanavn hos det svenske selskabsregistreringskontor, hvis du ønsker det. Du kan også vælge kun at arbejde med ét mærke. Men hvis du ikke har registreret hverken dit firmanavn eller dit varemærke, vil du ikke have nogen direkte beskyttelse af dem.

Hvorfor registrere dit varemærke?

Vi tænker på en bager, der registrerede sin virksomhed som “Korina Bageri i Næstved” hos Det Svenske Selskabsregister, men på sin hjemmeside, på sociale medier, i sit logo og på skiltet udenfor, bruger han kun “Korina”, som er varemærket.

Problemet, der opstår, er, at en anden pludselig begynder at sælge boller til de lokale supermarkeder med navnet “Korina” trykt på posen. Mange kunder, der køber bollerne tror, de kommer fra Korina’s bageri!

Baker Korina har arbejdet meget med hendes brand er forbundet med høj kvalitet, gode råvarer og lokal produktion. Så det har negative konsekvenser for mærket, at Korina bollerne i købmandsbutikken er tørre og bagt i udlandet.

Hvis du registrerer dit varemærke, er det beskyttet, så andre ikke kan bruge det. Det giver dig eksklusive rettigheder, og det er gyldigt i ti år og kan derefter forlænges med ti år ad gangen. Det giver også en vis beskyttelse mod en anden at skabe et mærke, der er for ligner din.

Selv et varemærke, der ikke er registreret, kan beskyttes på grundlag af »forarbejdning«, hvis det anses for tilstrækkeligt kendt. I tilfælde af en tvist skal dette bevises, og derfor foretrækker selv de mest kendte varemærker at lade sig registrere for at opnå garanteret beskyttelse.

Hvis du vil begynde at arbejde på et nyt mærke, er det smart at registrere det med det samme, så det er beskyttet fra starten.

Et brand og et varemærke er et aktiv for din virksomhed

Ved at registrere dit varemærke beskytter du et vigtigt immaterielt aktiv i din virksomhed. Således noget, du ejer, der har en værdi, selv om det ikke er en fysisk ting, du kan tage på.

Et stærkt brand øger værdien af virksomheden, fordi det er noget, der er anerkendt af kunderne og forhåbentlig er forbundet med positive værdier.

Et stærkt mærke kan også sælges. Så hvis du har et produkt under et registreret og velkendt mærke, som du ikke længere ønsker at fremstille eller sælge dig selv, så kan du tjene (måske endda en heftig) penny ved at overføre mærket.

Hvis du en dag ønsker at sælge hele din virksomhed, et stærkt brand er noget, der øger værdien af hele virksomheden.

Hvordan man opbygger et stærkt varemærke- nogle tips

Okay, så vi har lært, at et brand ikke er det samme som firmanavn, at det kan have mange forskellige typer af udtryk, og at det er et immaterielt aktiv i din virksomhed.

For at dit brand skal have en høj værdi, er det vigtigt, at det er let at genkende, og at dem, der ser det forbinder det med de rigtige ting.

Så hvordan kan du opbygge et stærkt varemærke?

Tips et vær konsekvent

En vigtig del af opbygningen af et stærkt brand er at være konsekvent i, hvordan du kommunikerer omkring virksomheden eller det produkt / service, som brandet symboliserer.

I forbindelse med udviklingen af et logo er det også almindeligt at oprette en grafisk profil, der bliver en slags manual, som skrifttyper og farver skal bruges til i kommunikation.

Ved at være konsekvent, kan du lære kunderne hurtigt at genkende mærkets kommunikation på for eksempel en plakat, et socialt medie post eller på en hjemmeside.

Tænk over, hvilke følelser kunden skal forbinde til brandet
Et stærkt brand handler ikke kun om hurtigt at genkende et logo eller grafisk udtryk. Det handler også om, hvilke følelser og værdier vi forbinder med brandet.

Når vi ser McDonald’s logo skinner undervejs, ved vi, at der er billige, temmelig ubrugelig, men hurtigt tilberedt mad. Hvis du får en pakke, der indeholder en kasse fra Tiffany’s, kan du tænke på luksus, diamanter, høj kvalitet og dyre priser.

For at skabe disse foreninger til et brand, ting som kundeservice, kaffe i receptionen og personalets tøj også spille i.

Så tænk over, hvilke værdier du vil have dine kunder til at oprette forbindelse til dit brand. Hvordan kan du styrke den forbindelse?

 

Når du tager et varemærke i brug i DK opnår du en varemærkeret ved anvendelsen. Håndhævelse af et varemærke, som er etableret ved brug, kan have nogle bevismæssige udfordringer, da ejerne skal kunne dokumentere bruget. Du kan også registrere dit varemærke hos Patent- og Varemærkestyrelsen. Uanset hvad du vælger, opnår du varemærkeret, som betyder, at du har eneret over varemærket og andre derfor ikke må gøre brug af det. Dog er der en række fordele ved at registrere dit varemærke:

Del artikel:
Picture of Haakon

Haakon

Islænder, nørd og digital designer. Vild med ny teknik og nye gadgets!

Related Posts