Søg
Close this search box.
Picture of Christina

Christina

Doven korrekturlæser, passioneret medieforsker og digital designer

Hvad er SEO, og hvordan skal du skrive?

Følg os

Hvad er SEO, og hvordan skriver jeg seo-tekster?

Søgemaskineoptimering, eller SEO (Search Engine Optimization), som det kaldes på engelsk er en praksis rettet mod de handlinger, der øger dit websteds synlighed på Google og de andre søgemaskiner og dermed øge mængden af  besøgende også kald organisk trafik i seo-verden. De oplysninger, du læser nedenfor omhandler SEO.

Da placeringen af websider sker automatisk gennem webcrawlere (søg edderkopper) og algoritmer, bør du som webeditor optimere til vurdering af den webside, som søgemaskiner foretager ved at foretage ændringer i de elementer, som algoritmerne tager hensyn til.

Hvordan fungerer en søgemaskine?

Søgemaskiner og “crawleres” ‘formål er at søge efter oplysninger på internettet og efterfølgende opbygge et indeks og give den person er søger en rangeret liste over de websteder, søgemaskinen har anset mest relevante for den person. Her kan du til en vis grad gå rundt om relevansen ved at købe ord og sætninger (Search Engine Marketing), men vi vil ikke gå ind i denne vejledning.

Hvis du bruger Google Ads (SEM) til at købe placeringer på ord og sætninger, er det en fordel at have en SEO-optimeret destinationsside (der matcher din annonce og de søgeord, du vil vises på), hvor de, der klikker på din annonce, ender. Google går meget op i at levere sine brugere det bedste resultater.

Hvad er organisk trafik vi Google?

Trafik, som du ikke betaler for, der kommer fra søgemaskiner til et websted kaldes organisk trafik. Denne type trafik bidrager ofte med relevant trafik, forudsat at du starter fra en SEO-strategi og optimerer løbende.

Trafikken genereres af den besøgende, der søger efter de ord eller sætninger, som du har optimeret din side for. Det er muligt, at folk vil finde din side gennem søgemaskiner uden at optimere webstedet, men chancerne stiger betydeligt, hvis du lægger tanker bag det.

Google er den største søgemaskine i Danmark

Google er absolut den største søgemaskine på markedet i Danmark og er derfor den søgemaskine, der er mest relevant for at optimere din hjemmeside til. Google bruger crawlere til at finde og indeksere sider på internettet. Crawlerne foretrækker, om dit websted og indholdet har en klar struktur, er rigtigt, unik og optimeret. Derfor er det så vigtigt at det arbejdes med det der står på hjemmesiden, tekster osv.

Hold skarpt fokus på dine søgeord og dit indhold

Da søgemaskinens primære mål er at vise det indhold, den besøgende ønsker at se og læse om, er det vigtigt at du får nogle gode tekster på din side.

Google forsøger at se den kontekst, du har skrevet indholdet i. I en artikel om vægttab, ord som “BMI”, “vægttab” og “kalorier” bør være til rådighed, for at gøre det lettere for Google at forstå, hvad siden handler om.

Sådan skriver du for at ranke på Google

Besvar de spørgsmål, dine besøgende stiller. Hvis den besøgende ønsker svar på, hvordan man taber sig, bør du give den ser søger svar på spørgsmålet på den bedste måde.

Centrer teksten omkring dette emne. Kategorisider kan være bredere, men en informationsside eller nyhedsside skal behandle et emne. Eksempel: “Sådan skriver du seo tekster” bør kun fortælle dig om, hvordan den besøgende kan få forståelse for SEO og at skrive seo-tekster. Hvordan linkbuilding fungerer og hvordan fungerer seo-optimering i store træk kan den besøgende læse på en anden side som for eksempel den på linket. Her skriver vi om hvordan du skriver SEO.

  1. Vælg nogle vigtige ord, der skal bruges som tilbagevendende nøgleord. 
  2. Start med det vigtigste indhold først. Dette er en journalistisk tricks, der er bevist.
  3. Strukturer teksten luftigt og tydeligt med overskrifter og undertekster. Både for at gøre det nemt at læse og for Google at kunne scanne dine H2s og H3’ere for at indeksere dit indhold.
  4. Uden at have for meget information, bør du forklare emnet og besvare de spørgsmål, den besøgende måtte have. Hvis du vil besvare et simpelt spørgsmål, skal du bruge en simpel side.
  5. Skriv ikke for lidt. Hvis der ikke er tekst på siden, er det klart svært for Google at forstå, hvad siden handler om. Hvis spørgsmålet er for let at besvare, kan det ikke være et spørgsmål, du skal besvare. Alternativt er det et spørgsmål, der er knyttet til et andet spørgsmål.

Inden du går i gang med at skrive seo-optimerede tekster

Start med din kunde og dine besøgende. Alle dine sider, hvis de har relevant indhold og kan indekseres, er et potentielt hitområde for en søgemaskine. Opbyg en god indholdsstruktur baseret på din målgruppes problemformuleringer og behov. Giv dem værdifuldt og relevant indhold, helst baseret på SEO-analyser kombineret med en analyse af din målgruppe.

Find ud af, hvad dine kunder og potentielle kunder er på udkig efter, hvad søger de? Google ved, hvad folk leder efter, og du kan finde ud af dette. Sørg for at møde dine besøgende, i stedet for at tvinge dem til at møde dig!

Plej dine relationer og skriv regelmæssigt

Skrivning relevant indhold løbende er en måde at mærke digitalt opbygge og dermed få gentagne besøgende. Selvom du ikke bør tænke på det som et blog-indlæg er færdig efter at have skrevet det, er der grund til at se på nyttigt indhold som noget, der har en lang digital liv.

Sørg for at strukturere oprettelsen af dit indhold til en redaktionel kalender, der kan deles i realtid med dem, der har brug for adgang til den.
Ved at holde styr på dine konkurrenter, kan du se, hvilke ord de bruger. Hvilke tendenser i branchen kan du kommentere på dit web? Måske dine kunder er på udkig efter disse nye trend ord? Hvis du udmærker dig så kan du måske også få nogle anbefalinger i for for links.

Opret indhold til din kunde i hele købsprocessen: Krav og problemer, tips, konvertering, sammenligning, aktivering og mersalg.
Glem ikke at sprede dit indhold på tværs af dine kanaler for at få bedre rækkevidde og få andre til at skrive om det og linke til det.

Forske i søgeord og find frem til nye

Ved at bygge videre på søgeordsforskning, du har gjort i din SEO-analyse, kan du vælge søgeord. Disse søgeord bør have en stærk forbindelse til det emne, at din tekst handler om og gentager sig naturligt og varieret i teksten som i eksemplet med vægttab ovenfor.

Når du beslutter, hvilke ord der skal søgeord, hjælper det at forestille sig dine besøgendes perspektiv. Hvilke ord og sætninger findes i søgemaskinerne for at finde mit specifikke indhold? Find ud af dette som et første skridt i SEO analyse.

Når vi skriver i ord, der skal søges efter, matcher søgemaskinen de sider, der skal hentes, baseret på de ord, du har indtastet i titler, metadata og teksten på siden. Her kan du se, hvordan din søgemaskineresultatside kommer til at se ud.

Nøgleord synonymer og variationer

Da det nemt kan lyde kedeligt at bruge de samme søgeord igen og igen i en tekst når du skriver seo tekster, er det en god ide at bruge synonymer og variationer af dine søgeord. Disse kan få teksten til at føles varieret, men stadig holde trit med din røde tråd. Crawleren kan forstå konteksten og øge relevansen af den side, der er knyttet til disse ord.

SEO udtrykket “Long Tail” betyder, at du optimerer mod et større antal søgeord. Mange brugere søger efter mere end ét ord, når de søger i en søgemaskine. Det er lettere at rangere på længere søgesætninger, og den besøgende får et mere relevant resultat.

I mange tilfælde ved personen, hvad personen er ude efter, når der foretages en bestemt søgning på Google. En måde at drive mere trafik til webstedet er derfor at optimere mod en række søgeord, så Google bedre kan matche søgninger, der indeholder mange søgeord.

Målet med “Long Tail-SEO” søgeord er at forsøge at drive mere trafik til webstedet ved hjælp af et større antal søgekoncepter, da det så vil matche et større antal søgninger.

Det var alt for mig, jeg håber så at du fået de svar du søgte på dine spørgsmål: Hvad er SEO, og hvordan skriver du seo-tekster?

Hvordan skriver jeg seo-tekster?
Del artikel:
Picture of Christina

Christina

Doven korrekturlæser, passioneret medieforsker og digital designer

Related Posts